Klachtenregeling
Het algemeen beleid is in alle gevallen gericht op het voorkomen van klachten. Problemen kunnen in eerste instantie snel besproken worden met de direct betrokkenen en in verreweg de meeste gevallen is het mogelijk om samen tot een oplossing te komen.
Als er onverhoopt toch klachten zijn vindt er een adequate afhandeling plaats. In eerste instantie vindt de klachtbehandeling plaats binnen de school.
Er is onderscheid te maken in klachten over:
- Klachten aangaande communicatie, begeleiding en schoolbeleid.
- Klachten aangaande agressie, geweld, discriminatie, seksuele intimidatie en ander ongewenst gedrag.
Behandeling van klachten vindt eerst intern plaats en kan bij een niet bevredigend resultaat uiteindelijk daarna bij de klachtencommissie van Stichting Uniek plaatsvinden.
Een klacht aangaande communicatie, begeleiding en schoolbeleid.
Kan bij de contactpersoon voor klachten of de externe vertrouwenspersoonvermeld worden en wordt allereerst met de aangeklaagde besproken. Het is mogelijk (en soms zelfs wenselijk) om bemiddeling te vragen wanneer dit nodig is.
Indien dit overleg niet leidt tot een bevredigend resultaat, dan wordt de klacht ingediend bij de direct leidinggevende van de aangeklaagde. De leidinggevende neemt de klacht in behandeling volgens toepassing van het principe van ‘hoor en wederhoor’ van de betrokkenen. Indien ook dat niet leidt tot een bevredigende oplossing, dan wordt de klacht bij het bevoegd gezag ingediend. Indien ook daar de klacht niet naar bevrediging wordt afgehandeld, kan de klager zich via de formele route wenden tot de klachtencommissie van Stichting Uniek. De klachtenregeling hiervoor is op te vragen bij de school.
Het bestuur van Stichting Uniek is aangesloten bij de:
De landelijke Klachtencommissie voor het katholiek Onderwijs te Woerden
t. 070-3925508
Een klacht aangaande agressie, geweld, discriminatie, seksuele intimidatie en ander ongewenst gedrag.
Wordt altijd gemeld bij de extern vertrouwenspersoon. De school heeft één contactpersoon voor klachten aangewezen. Deze kan de klager in contact brengen met de externe vertrouwenspersoon.
Deze vertrouwenspersoon neemt, na daartoe te zijn gevraagd door de klager, alleen of samen met de klager contact op met de leidinggevende van de aangeklaagde ter afhandeling van de klacht. In dit gesprek wordt de klacht ingediend en wordt met name gesproken over de te ondernemen acties:
De leidinggevende neemt de klacht in behandeling en meldt klachten in deze categorie altijd aan het bestuur. Indien de klacht een directeur betreft moet het bestuur rechtstreeks worden benaderd.
De schoolcontactpersoon voor klachten en de extern vertrouwenspersoon.
Voor wie?
De schoolcontactpersonen en de exteerne vertrouwenspersoon is er voor iedereen die met de school te maken heeft. Dus leerlingen, ouders, leerkrachten, maar ook onderwijsondersteunend personeel en stagiaires kunnen, wanneer het nodig is, terecht bij de schoolcontactpersoon of extern vertrouwenspersoon.
Eerst zelf proberen
Wanneer er een probleem ontstaan is, dan is overleg met de betrokkene de eerste stap die gezet moet worden. Misschien is diegene zich er nog niet bewust van dat er een probleem is, of heeft hij/zij zich niet gerealiseerd dat het zo’n belangrijk punt is. Of….. misschien is er wel sprake van een misverstand. Het is belangrijk dat de klager in een eerste toenadering niet beschuldigend te werk gaat, maar rustig uitlegt met voorbeelden wat (voor hem/haar) het probleem is.
Wanneer de schoolcontactpersoon inschakelen?
Als het overleg met de betrokkene te weinig oplevert; als de klager geen gehoor vindt en ook geen hulp vindt bij een leerkracht/collega/teamleider/directie om naar de betreffende persoon toe te stappen of als de klacht te maken heeft met ongewenst gedrag, dan kan de klager terecht bij de schoolcontactpersonen.
Wat wordt bedoeld met ongewenst gedrag?
Als er sprake is van ongewenst gedrag, kan het te moeilijk zijn om rechtstreeks contact op te nemen met de betrokkene. Bij ongewenst gedrag kan gedacht worden aan:
- (seksuele) intimidatie;
- racisme;
- agressie en geweld (verbaal en/of fysiek);
- diverse vormen van pesten;
- andere zaken die leren of werken onaangenaam of onmogelijk maken.
Wat doen de schoolcontactpersonen / extern vertrouwenspersoon?
- luisteren naar de klacht;
- helder krijgen waar het om gaat;
- nagaan of geprobeerd is de klacht(en) met alle betrokkenen op te lossen;
- in geval van ongewenst gedrag zal de contactpersoon doorverwijzen naar de extern vertrouwenspersoon;
- samen eventueel zoeken naar bevredigende mogelijkheden om de klacht aan te pakken. Dit kan zijn het eventueel verwijzen of opvang regelen of het begeleiden bij het indienen van een klacht.
- tenslotte zal de schoolcontactpersoon/vertrouwenspersoon zich op de hoogte stellen of de aanleiding van de klacht daadwerkelijk is weggenomen.
De schoolcontactpersoon en de extern vertrouwenspersoon kunnen dus beiden als eerste aanspreekpunt dienen. De schoolcontactpersonen en/ of vertrouwenspersoon zullen zich hierbij discreet, objectief en onafhankelijk opstellen. Zij zijn voor de uitvoering van hun taak verantwoording verschuldigd aan het bevoegd gezag. Voor de extern vertrouwenspersoon van Stichting Uniek geldt dat hij geen aangifte- of meldplicht heeft.
Wie?
Bij een klacht kan de klager kiezen of hij/zij naar de schoolcontactpersoon van de school wil gaan of naar de extern vertrouwenspersoon van Stichting Uniek.
Hiervoor kunt u terecht bij:
- De schoolcontactpersoon voor klachten op De Vonder
- Marleen Kuijsten (werkdagen: dinsdag, donderdag en vrijdag).
- 0162523933
- De externe vertrouwenspersoon voor Stichting Uniek is bereikbaar bij:
- vertrouwenswerk.nl
-
Ilse Oerlemans ilseoerlemans@vertrouwenswerk.nl 06- 81 57 5900
Annelies de Waal anneliesdewaal@vertrouwenswerk.nl 06- 33 64 6887
“Stichting Uniek”, Centraleweg 16, 4931 N.B. Geertruidenberg.
t. 0162-510262 info@stichting-uniek.nl
Mocht een klacht zodanig zijn dat men deze ook niet kan oplossen met bovengenoemde persoon, dan kan men een beroep doen op de vertrouwensinspectie onderwijs. Deze klachtencommissie neemt de klacht slechts in behandeling nadat voornoemde personen ingeschakeld zijn. Ook deze personen hebben geen meld- en aangifteplicht.
De vertrouwensinspecteurs zijn alle werkdagen tijdens kantooruren (08.00-17.00 uur) bereikbaar op het nummer: 0900 111 3 111 (lokaal tarief).
Voor advies en meldingen kunt u altijd en gratis terecht bij:
Veilig Thuis, afdeling West Brabant, telefoon: 0800 -2000