Aanmelding leerling
De tijd op de basisschool is een belangrijke fase in het leven van een kind. Een kind groeit op van een kleuter tot een prépuber. Het is een 8-jarige periode waarin een kind zich veel kennis, kunde en vaardigheden eigen maakt. De keuze voor een basisschool die aansluit bij uw wensen is van groot belang. Het gaat immers over de toekomst van uw kind. Een basisschool kies je dan ook met zorg.
We laten u graag onze school in werking zien. Een kennismakingsgesprek en een rondleiding door de school kan altijd. Maak hiervoor telefonisch een afspraak.
Vanaf 3 jaar kunt u uw kind aanmelden bij De Vonder. Bij de aanmelding hoort altijd een kort gesprekje met de directeur.
Aanmeldingsformulier
U kunt hier het aanmeldingsformulier downloaden:
Eerste keer oefenen in groep 1
Wordt uw kind binnenkort 4 jaar? Dan neemt de juf waar uw zoon of dochter in de groep komt, contact met u op. U maakt dan een afspraak voor een intakegesprek waarbij u informatie krijgt en vragen kunt stellen. U spreekt ook twee oefendata af. Uw kind komt dan twee keer oefenen in de groep.
Vanaf de dag dat uw kind 4 jaar is mag hij/zij naar school. Kinderen van groep 1 gaan vier dagen per week naar school. De oudste kleuters zitten in groep 2 en gaan ook vrijdagochtend naar school.
Aanmelden komend van een andere basisschool
Komt uw kind van een andere basisschool? Maak dan eerst een afspraak met de directeur voor een oriënterend gesprek. Voordat we overgaan tot plaatsing zal er altijd contact opgenomen worden met de school van herkomst. Uiteraard pas nadat u aangegeven heeft serieus de overstap te willen maken.
Aanname van leerlingen met een onderwijsbeperking of handicap
Heeft uw kind een lichamelijke en/of verstandelijke handicap en wilt u uw kind op De Vonder aanmelden? Dan is het in het belang van allen om plaatsing van uw kind goed te overwegen. Het is belangrijk dat zowel wij, de school, als u, de ouder(s), kansen zien om uw kind de juiste zorg te kunnen bieden. Na aanmelden doorlopen we een aantal fases:
- In de eerste fase meldt de ouder de leerling schriftelijk aan overeenkomstig de aanmeldingsprocedure. De directeur nodigt de ouders uit voor een gesprek. Bij dit gesprek is de Intern Begeleider leerlingenzorg (IB-er) van de school aanwezig. De ouders geven informatie over de leerling; zijn/haar belemmeringen en hun motieven en verwachtingen ten aanzien van de schoolkeuze. De directeur bespreekt de procedure die gevolgd gaat worden.
- In de tweede fase vindt een eerste oriëntatie plaats. Daarbij worden de IB-er en de eventuele individuele hulpverleners betrokken. De ouders worden geïnformeerd over de resultaten van deze oriëntatie. Bij een positief advies vindt een intensieve bestudering van de gegevens plaats. Met ouders worden de mogelijkheden en verwachtingen besproken.
- In de derde en tevens laatste fase wordt definitief beslist of je kind geplaatst kan worden. Van deze beslissing worden de ouders schriftelijk op de hoogte gesteld. Bij plaatsing wordt door ons aangegeven hoe wij denken succesvol met uw kind te kunnen werken. Bij plaatsing worden de afspraken schriftelijk vastgelegd en door alle betrokkenen ondertekend.
Het kan zijn, dat een kind niet geplaatst kan worden, omdat de school voorziet, dat zij niet de juiste hulp kunnen bieden om dit kind zich naar behoren te laten ontwikkelen. De ouders ontvangen een motivatie op het besluit.