Missie en visie
Missie en visie
“In een vertrouwde omgeving komt een kind het best tot ontplooiing”.
We vinden het belangrijk, dat kinderen zich snel thuis voelen op De Vonder. Dat doen we door een veilige omgeving te bieden en veel aandacht te besteden aan het samen werken in een groep. We willen dat kinderen elkaar echt goed leren kennen en voldoende tools hebben om samen te kunnen werken. Zo creëren we een gemoedelijke sfeer en een goed werkklimaat.
We willen kinderen onderwijs op maat bieden en zo goed mogelijk aansluiten bij wat een kind van ons nodig heeft om zich goed te ontwikkelen. Zo kan onderwijs, in een veilige, vertrouwde leeromgeving, de beste kansen voor ontplooiing bieden.
We willen kinderen onderwijs op maat bieden en zo goed mogelijk aansluiten bij wat een kind van ons nodig heeft om zich goed te ontwikkelen. Zo kan onderwijs, in een veilige, vertrouwde leeromgeving, de beste kansen voor ontplooiing bieden.
Uitgangspunten:
Het kind centraal
We houden rekening met verschillen tussen kinderen.
We spreken kinderen zo veel mogelijk op hun eigen niveau aan. Op dit niveau krijgen de kinderen instructie- en verwerking van leerstof aangeboden.
We zoeken contact op het niveau van het kind; willen het kind goed leren kennen. We staan open voor ze en reageren op feedback, op signalen die ze geven. Om de doorgaande lijn zo goed mogelijk te behouden vinden we overdracht van thuis naar school en terug en van groep naar groep erg belangrijk.
We ontwikkelen de zelfredzaamheid van kinderen.
We laten kinderen samen oefenen en zelf proberen. Kinderen zo veel mogelijk zelf laten doen en laten ervaren dat ze competent zijn, is belangrijk.
We leren kinderen kritisch zijn. Een kritische leerling is zich bewust van het proces waar hij/ zij zich in bevindt. Om het kritisch zijn te stimuleren geven we aanwijzingen, stellen we vragen en geven we voorbeelden, ook in leerkrachtgedrag.
Pedagogisch klimaat is van groot belang
* Alle kinderen moeten zich veilig kunnen voelen.
Door positief stimuleren, een luisterend oor, beloning, extra aandacht en samenwerken krijgen kinderen een positief gevoel van eigenwaarde. Leerkrachten zijn zorgzaam en aanwezig voor de kinderen.
* Kinderen en leerkrachten respecteren en accepteren elkaar.
Respect begint bij de erkenning dat iedereen uniek is. Op De Vonder mag je jezelf zijn, maar wel binnen onze waarden en normen. We maken zaken bespreekbaar en sturen bij, waar nodig. Daarnaast hebben leerkrachten oog voor grenzen en geven ze deze grenzen duidelijk aan. Bij grensoverschrijdend gedrag worden ouders betrokken bij de gesprekken.
*Er heerst rust en regelmaat
We werken met duidelijke regels in een vast dagritme. We vinden het belangrijk om kinderen structuur te bieden. Zo zie je in alle groepen een dagplanning en weten kinderen wat er van hen verwacht wordt. In de school heerst een fijn werkklimaat.
Een goede basis voor later
Op de Vonder leggen we een goede basis voor later door de basisvakken rekenen, lezen, taal en schrijven op hoog niveau aan te bieden. Dit is immers nodig voor alles wat een kind nog gaat leren. Er is veel aandacht en tijd voor het inoefenen van de basiskennis, er zijn voldoende mogelijkheden voor verdieping en verbreding van het aanbod voor leerlingen die meer uitgedaagd mogen worden.
Voor wereldoriëntatie gebruiken we een digitale methode en Engels geven we vanaf groep 1.
Basisschool De Vonder……een katholieke school!
De school wil in deze “maatschappij in beweging” de kinderen waarden en normen bij brengen op basis van het katholieke geloof.
Dat De Vonder een katholieke school is, merkt u aan de manier waarop leerlingen en leerkrachten dagelijks met elkaar omgaan, maar ook aan het volgende:
* We verzorgen de godsdienstlessen rondom de methode Hemel en Aarde, waarin steeds een thema centraal staat.
* We hebben respect voor elkaar; luisteren naar elkaar en accepteren dat we allemaal anders zijn. Eerlijkheid vinden we daarin een heel belangrijke eigenschap.
* We willen de kinderen bewust maken van hun eigen gedrag en wijzen op de consequenties hiervan, zowel in positieve- als in negatieve zin.
* We vinden dat alle leerlingen op school gelijkwaardig zijn.
* We vinden saamhorigheid heel belangrijk en zijn er vóór elkaar!
* We vinden het “samen- vieren” heel erg belangrijk.
We vieren de Christelijke feestdagen zoals Kerstmis en Pasen en we besteden aandacht aan: verjaardagen van kinderen en leerkrachten, sinterklaas, carnaval, jubilea, afscheid collega’s/ kinderen, ouder bedankactiviteit, afscheid groep 8, teamfeest, sterfdagen enz……
We vieren de Christelijke feestdagen zoals Kerstmis en Pasen en we besteden aandacht aan: verjaardagen van kinderen en leerkrachten, sinterklaas, carnaval, jubilea, afscheid collega’s/ kinderen, ouder bedankactiviteit, afscheid groep 8, teamfeest, sterfdagen enz……
Vanzelfsprekend staan we ook open voor andere levensvisies. We vinden dat de school een weerspiegeling moet zijn van de maatschappij. Er is op onze school aandacht voor andere geestelijke stromingen, zonder daarbij onze eigen levensvisie uit het oog te verliezen.